Le rôle du soutien parental dans la relation entre la victimisation homophobe, l’homophobie intériorisée et la détresse psychologique chez les jeunes de minorités sexuelles (JMS) : une approche de médiation modérée

Félix-Antoine Bergeron
Étudiant à la maîtrise en sexologie, Département de sexologie, Université du Québec à Montréal
Martin Blais
Ph. D., professeur titulaires, Département de sexologie, Université du Québec à Montréal
Martine Hébert
Ph. D., professeure titulaires, Département de sexologie, Université du Québec à Montréal

Résumé

Cet article explore le rôle modérateur du soutien parental dans les relations entre la victimisation homophobe, l’homophobie intériorisée et la détresse psychologique chez des jeunes de minorités sexuelles (JMS), que l’on dit aussi lesbiennes, gais, bisexuels ou en questionnement. Il vise à 1) documenter la prévalence des différentes formes de victimisation homophobe vécue par les JMS, et ce, selon le genre et l’âge ; et 2) explorer l’effet modérateur du soutien parental dans la relation entre la victimisation homophobe, l’homophobie intériorisée et la détresse psychologique. Un échantillon de 228 JMS âgés de 14 à 22 ans, non exclusivement hétérosexuels, recrutés en milieu communautaire dans le cadre de l’enquête sur le Parcours amoureux des jeunes (PAJ) du Québec a été analysé. L’impact de la victimisation homophobe, du soutien parental, de l’homophobie intériorisée sur la détresse psychologique est exploré par un modèle de régression linéaire avec effets de modération et de médiation. Le rôle modérateur du soutien parental est confirmé dans la relation entre la victimisation homophobe et la détresse psychologique. Ces variables peuvent constituer des leviers pour prévenir les effets négatifs des préjudices homophobes sur la santé mentale des JMS.

Mots clés : détresse psychologique, victimisation homophobe, homophobie intériorisée, soutien parental, jeunes de minorités sexuelles

Abstract

The role of parental support in the relationship between homophobic bullying, internalized homophobia and psychological distress among sexual-minority youths (SMY): a moderated mediation approach

Introduction Sexual-minority youths (SMY) report high rates of psychological distress such as depression, anxiety and suicidal ideation (Burton, Marshal, Chisolm, Sucato et Friedman, 2013; Williams & Chapman, 2011). Several studies confirm that the poor mental health outcomes are partly related to their high likelihood of experiencing homophobic victimization (Blais, Gervais, Boucher, Hébert & Lavoie, 2013; Taylor & Peter, 2011; Hughes, McCabe, Wilsnack, West & Boyd, 2010; Chamberland, Richard & Bernier, 2013). Whereas the development of a positive sexual minority identity is crucial for the mental health of SMY (Chamberland, Richard & Chevrier, 2011; Rosario, Schrimshaw & Hunter, 2011; Luhtanen, 2002), the victimization they experience put them at risk of internalizing societal homophobia and heterosexism (Meyer, 2003; Hatzenbuehler, 2009). It is important to identify variables that may influence the impact of distal and proximal factors that impact SMY’s mental health.

Objectives The objectives of this paper are 1) to document different forms of homophobic victimization experienced by SMY, according to gender and age, and 2) to test the potential moderating effect of parental support in the relationship between homophobic victimization, internalized homophobia and psychological distress.

Method Data come from 228 SMY aged 14 to 22 years old recruited through online means as part of the Quebec Youth’s Romantic Relationships Survey. The impact of homophobic victimization, parental support, and internalized homophobia on psychological distress is explored by a linear regression model including moderated mediation effects.

Results Results show the relationship between homophobic victimization and psychological distress as well as indirect significant relationship through internalized homophobia. The moderated mediation analysis also confirms the moderating role of parental support in the relationship between homophobic victimization and psychological distress. Thus, at equal level of victimization, participants with low parental support experienced more psychological distress. However, parental support did not lessen the impact of victimization on internalized homophobia. The linear regression model explains 22.5% of the variance in psychological distress and 6.6% of the variance of internalized homophobia.

Conclusion The results emphasize the importance of continuing efforts to prevent homophobic behaviors and attitudes among school staff, parents as well as employers and colleagues in the workplace. Given their key role, parents must also be educated and trained to support their gay, lesbian, bisexual or questioning children.

Keywords: psychological distress, homophobic violence, internalized homophobia, parental support, sexual-minority youth

Remerciements

Les auteurs remercient les organismes communautaires qui ont participé au recrutement, notamment le Conseil québécois LGBT, et les jeunes qui ont participé à l’enquête. Ce travail a été financé par les Instituts de recherche en Santé du Canada (www.irsc-cihr.gc.ca) FRN : 103944.

Auteur : Félix-Antoine Bergeron, Martin Blais et Martine Hébert
Titre : Le rôle du soutien parental dans la relation entre la victimisation homophobe, l’homophobie intériorisée et la détresse psychologique chez les jeunes de minorités sexuelles (JMS) : une approche de médiation modérée
Revue : Santé mentale au Québec, Volume 40, numéro 3, automne 2015, p. 109-127

URI : http://id.erudit.org/iderudit/1034914ar
DOI : 10.7202/1034914ar

Tous droits réservés © Département de psychiatrie de l’Université de Montréal, 2016

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