Dissocier les effets facilitants et les effets délétères de l’émotion sur la cognition

Florin Dolcos
Psychology Department, Neuroscience Program, Beckman Institute for Advanced Science & Technology, University of Illinois at Urbana-Champaign, États-Unis
Ekaterina Denkova
University of Miami, FL, États-Unis

Cet article est une adaptation de l’article « Dissociating Enhancing and Impairing Effects of Emotion on Cognition » publié dans Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences : An Interdisciplinary, Searchable, and Linkable Resource, édité par Robert Scott et Stephen Kosslyn. © 2015 John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-1-118-90077-2

Résumé

L’émotion est une « arme à double tranchant » qui peut soit améliorer, soit détériorer des aspects divers de notre cognition et de notre comportement. Par exemple, la charge émotionnelle d’un événement peut attirer l’attention et renforcer la mémoire de cet événement, par contre une information émotionnelle, sans pertinence pour la tâche cognitive en cours, peut être considérée comme une distraction et ainsi entraîner la détérioration de la performance à cette tâche. Ces effets opposés de l’émotion peuvent être identifiés à différents niveaux, à la fois au sein du même processus cognitif et à travers des processus cognitifs différents, ou à un niveau plus général, comme dans le cas de la réponse au stress. Cette revue présente des données nouvelles qui permettent de mieux comprendre les facteurs qui influencent les effets opposés de l’émotion sur la cognition chez le sujet sain ainsi que dans le cas de dysfonctionnements liés à des désordres affectifs. Les questions discutées dans cette revue sont d’une grande importance pour arriver à mieux comprendre les mécanismes impliqués dans les relations entre émotion et cognition dans le fonctionnement sain ainsi que dans les troubles émotionnels où les effets de l’émotion sur la cognition sont intensifiés. Globalement, la présente revue souligne la nécessité de considérer et identifier les facteurs qui peuvent avoir une influence sur les effets de facilitation et les effets de dégradation des émotions sur la cognition.

Mots clés : émotion, attention, mémoire émotionnelle, distraction émotionnelle, troubles émotionnels

Abstract

Dissociating between Enhancing and Impairing Effects of Emotion on Cognition

Objectives Emerging evidence suggests that emotion can have both enhancing and impairing effects on various cognitive processes. These opposing effects can be identified at different levels, both within the same cognitive process and across different processes, as well as at more general levels, such as in the case of the response to stress. The aim of the present review is to discuss recent advances in the mechanisms underlying the enhancing and impairing effects of emotion on different aspects within the same process (e.g., episodic memory) and across specific cognitive processes (perception vs. episodic memory, working memory vs. episodic memory), as well as in the context of the response to stress.

Emerging Evidence The available evidence points to a number of aspects that dissociate the opposing effects of emotion on cognition. (i) Opposing effects within episodic memory can be attributed to different accounts, involving dissociation at different levels: central vs. peripheral trade-off, high vs. low prioritization of information processing, and items encoding vs. the formation of complex associations. (ii) The opposing effects across cognitive processes, such as perception and episodic memory, can be linked to dissociation between immediate/impairing vs. long-term/enhancing effects, which are mediated by common and dissociable neural mechanisms, involving bottom-up and top-down processes. (iii) Finally, in the larger context of the response to stress, emotional stress can lead to opposing effects depending on the degree, context, and controllability of the stressors.

Conclusions Overall, the present review highlights the need to consider the various factors that can influence enhancing or impairing effects of emotion on cognition, in studies investigating emotion-cognition interactions. These issues are important for understanding mechanisms of emotion-cognition interactions not only in healthy functioning but also in emotional disturbances, where these opposing effects of emotion are exacerbated and deleterious.

Key words: emotion, attention, emotional memory, emotional distraction, affective disorders

Auteur : Florin Dolcos et Ekaterina Denkova
Titre : Dissocier les effets facilitants et les effets délétères de l’émotion sur la cognition
Revue : Santé mentale au Québec, Volume 41, numéro 1, printemps 2016, p. 15-34
URI : http://id.erudit.org/iderudit/1036964ar
DOI : 10.7202/1036964ar

Tous droits réservés © Département de psychiatrie de l’Université de Montréal, 2016

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