La collaboration interprofessionnelle comme modalité pour résoudre les impasses thérapeutiques en pédopsychiatrie : une revue de littérature

Lyne Bordeleau
M. Ps., psychologue clinicienne, Doctorante en psychologie, Université de Sherbrooke
Jeannette Leblanc
Ph. D., psychologue, Professeur associée, Département de psychologie, Université de Sherbrooke

Résumé

L’intervention auprès des enfants et des adolescents en clinique de pédopsychiatrie génère un risque d’impasses thérapeutiques élevé pour les cliniciens. L’alourdissement des difficultés des jeunes qui y sont référés et l’obligation pour les professionnels qui y travaillent de collaborer avec les différents acteurs présents auprès de cette clientèle contribuent à cette situation. Les recherches démontrent toutefois qu’il existe un lien positif entre la collaboration interprofessionnelle et l’efficacité des services en santé, et ce, même si son implantation demeure difficile. D’Amour et coll. ont développé un modèle de structuration de la collaboration interprofessionnelle qui permet d’en comprendre les processus. La revue de littérature qui constitue le sujet du présent article explore comment, en extrayant les indicateurs de ce modèle, il serait possible d’aider les professionnels travaillant en clinique de pédopsychiatrie à dénouer les impasses thérapeutiques qu’ils rencontrent.

Mots clés : collaboration interprofessionnelle, impasse thérapeutique, pédopsychiatrie

Abstract

Interprofessional Collaboration as a Modality to Resolve Therapeutic Impasses in Child Psychiatry: A Review

Child and adolescent intervention in child psychiatric clinics generates a high risk of therapeutic impasses for clinicians. Among the factors that contribute to this situation are the increasing severity of the problems of young people who are referred to psychiatric clinics and the obligation for professionals to collaborate with various actors surrounding the patient. This literature review explores the possibility that an intervention targeting indicators of interprofessional collaboration can help resolved the therapeutic impasses encountered by professionals working in child psychiatry. The article begins with a description of the impasse in therapeutic clinical child psychiatry. It then introduces a broad look at research about interprofessional collaboration and its effects on mental health service delivery. Finally, it examines the structuring model of the interprofessional collaboration process of D’Amour et al. in order to highlight the indicators that may be related to the resolution of clinical therapeutic impasses in child psychiatry. This review examines the possible interventions that could be done when targeting indicators of D’Amour et al.’s interprofessional collaboration model in order to improve therapeutic impasses resolution. A promising direction for future research which could contribute to therapeutic impasses resolution in child psychiatry is proposed.

Key words: interprofessional collaboration, child psychiatry

Auteurs : Lyne Bordeleau et Jeannette Leblanc
Titre : La collaboration interprofessionnelle comme modalité pour résoudre les impasses thérapeutiques en pédopsychiatrie : une revue de littérature
Revue : Santé mentale au Québec, Volume 42, numéro 2, automne 2017, p. 229-243
URI : http://id.erudit.org/iderudit/1041925ar
DOI : 10.7202/1041925ar

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